Tärkein asiakaskokemuksen kehittäjän ominaisuus

Edellisessä blogissani tarjoilin sinulle konkreettisen työkalun, jolla pääset liikkeelle vaikkapa heti asiakaskokemuksen kehittämisessä nimeltään Asiakaskokemuksen auditointi. Tässä blogissa sekä videoblogissa lopussa avaan, mikä askel sinun on otettava seuraavaksi mikäli haluat tuottaa elämyksellisiä asiakaskokemuksia.

puheista-teoiksi-kuinka-yksi-seminaariesitys-muutti-suunnan-1

Ratkaisukeskeisyyden mindset

Tulet kohtaamaan monilla elämäsi osa-alueilla suuria ja pieniä haasteita ja ongelmia. Kun kohtaat haasteen, tärkeintä on se, kuinka suhtaudut asiaan. Yksinkertaistettuna vaihtoehtoja on 2:

  1. Valittaminen, itsesääli ja lamaantuminen
  2. Ryhdyt tekemään asialle jotakin. Toimit.

Sama pätee myös asiakaskokemuksen tai työpäiväkokemuksen kehittämiseen sekä kehittäjään. Voittajia ovat ne, jotka valitsevat jälkimmäisen option.

Hienoatässä asiassa on se, että voit oppia ja opetella ratkaisukeskeisen ajattelumallin:

”Viritä aivosi automaattisesti hakemaan aina ratkaisuja haasteisiin ja ongelmiin. Tee tästä tapa. Huomaat, kuinka aivosi huomaamattasi ryhtyvät työstämään ratkaisua haasteeseesi.”

Tämä malli ja toimintatapa vaatii opettelua ja työstämistä, sillä siitä täytyy muodostua tapa. Ryhdy harjoittelemaan tätä tapaa jo tänään. Harjoittelu voi alkaa vaikkapa seuraavalla kauppareissullasi, jääkiekko-ottelussa tai vaikkapa neuvolakäynnillä.

Ratkaisukeskeisyyden kautta tuloksiin – näytä älä väitä

CASE NEUVOLA

Huomaan itse, kuinka tämän tavan ja ajatusmallin opettelun johdosta mietin ja havainnoin jatkuvasti ympäristössäni kohtaamiani ja havaitsemiani haasteita ja niiden ratkaisemista. Hyvä case esimerkki oli lastemme neuvolavierailut, joiden aikana havainnoin haasteita neuvolatädin työpäiväkokemuksessa ja toisaalta neuvolan tarjoamassa asiakaskokemuksessa ja jalostin ideaa siihen pisteeseen, että pääsin konseptillani digitaalisesta neuvolakortista Mikkelin kaupungin ideakilpailun palkinnoille. Haastattelussa sanomalehti Länsi-Savossa totesin näin:

”Kotona on kolmeviikkoinen poika. Alusta alkaen, kun ruvettiin käymään ensimmäisiä neuvolakäyntejä, mietin, pystyisikö tätä hoitamaan vähän fiksummin. Kaikki neuvolan materiaali annetaan paperisena, eikä papereista pääse esimerkiksi avainsanahaulla hakemaan kiinnostavaa tietoa. Samoin ajanvaraukset ovat kohtuullisen haastavia hoitaa puhelimitse – voisiko nekin viedä digitaaliseen muotoon ja sitä kautta helpottaa odottavan äidin ja perheen arkea?”

Alla olevalla videollani annan myös toisen case esimerkin, kuinka ratkaisukeskeisyyden johdosta on syntynyt jotakin täysin uutta.

Mitäpä jos aloittaisit vaikkapa heti tänään oman ajatusmallisi kääntämisen kohti ratkaisukeskeisyyttä?

P.S Käy tsekkaamassa tuoreimmat esiintymiseni ja esitysmateriaalini eri medioissa TÄÄLTÄ ja ota yhteyttä (perttu.ahvenainen@taitori.fi) jos haluat minut puhumaan tilaisuuteesi tai haluat auditoida oman asiakkaasi matkan. Muut tarjoamani asiakaskokemuksen kehityspalvelut löytyvät TÄÄLTÄ.

P.P.S www.5tahdenasiakaskokemus.fi kirja ilmestyy 2017 keväällä. Voit ennakkotilata kirjan esimerkiksi täältä.

One thought on “Tärkein asiakaskokemuksen kehittäjän ominaisuus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *