Sosiaalinen myynti – Osa 2

Tämä haastattelu on jatkoa Sosiaalinen myynti Osa 1:lle. Haastattelussani on Johanna Hurmerinta, joka on yksi suomen johtavista markkinointi- ja viestintä bloggaajista, johdon ja henkilöstön monipuolinen valmentaja, sosiaalisen median moniottelija ja tuore tietokirjailija.

3. Usein sanotaan, että et voi johtaa jos et kykene mittaamaan. Kuinka Sosiaalisen Aikakauden myyjä mittaa onnistumistaan?

Johanna:

Sosiaalisella aikakaudella myyjä voi mitata onnistumisiaan monella tavalla. Lähtökohta on sama niin kuin kaikessa mittaamisessa – tavoite. Kun tavoite on suunniteltu ja päätetty, tiedetään mitä mitataan.

Myyjiä mitataan varmasti liiketoiminnallisista tuloksista – myyntiluvuista. Sosiaalisella aikakaudella tämä ei riitä. Suosittelen mittaamaan sosiaalista toimintaa, aktiivisuutta ja sosiaalista vuorovaikutusta. Vuorovaikutus on avain menestykseen. Mitä aktiivisempi olet, mitä enemmän keskustelet sosiaalisen median kanavissa, mitä positiivisemman kuvan annat itsestäsi ja työnantajastasi, sen paremmin menestyt. SocialBro on hyvä mittaus- ja analytiikkatyökalu monelle kanavalle. Twitter tarjoaa ilmaisen Twitter Analytics –työkalun, jota suosittelen twiittien tulosten mittaamiseen.

Edelläkävijät kutsuvat sosiaalista myyntiä jo uudella nimellä. He puhuvat sosiaalisesta auttamisesta ja pehmeästä myynnistä. Ja siitähän oikeastaan on kyse. Kun autat ihmisiä, luot heidän kanssaan suhteen, joka pohjautuu palveluhaluun ja ongelmien ratkaisemiseen, eli auttamiseen. Fokusoi palvelemiseen ja verkostosi kasvaa. Mitä suurempi verkostosi on, sitä laajemmalle yleisölle viestisi, vinkkisi ja blogikirjoituksesi leviävät. Asiantuntijabrändisi vahvistuu suurin askelin. Ja myyntituloksetkin kasvavat.

4. Anna esimerkkejä Sosiaalisen Aikakauden myyjistä, joiden toimintaa kannattaa alkaa seuraamaan?

Johanna:

Mielestäni perinteiset termit eivät enää kerro kaikkea. Myynti, markkinointi, viestintä… ne ovat kaikki oikeastaan palvelemista ja auttamista. Myynnin, markkinoinnin ja viestinnän tulisi tehdä tiiviimpää yhteistyötä. Sosiaalisen aikakauden myyjää ja markkinoijaa voisi esimerkiksi kutsua sosiaaliseksi työntekijäksi. Sosiaaliset työntekijät toimivat esimerkillisesti sosiaalisen median kanavissa. He keskustelevat ja palvelevat – he edistävät näin omaa ja työnantajansa menestystä monin eri tavoin.

Muutama esimerkki voisivat olla:
Twitter: @socialselling, @tedcoine, @bryankramer, @kimgarst, @Timothy_Hughes, @simonlporter, @JeffSheehan, @jill_rowley ja @kokasexton.

Kotimaisesta verkostostani voin suositella muun muassa seuraavia sosiaalisia työntekijöitä ja johtajia: Matti Vesala, Jani Kallio, Pauli Forma, Arja Suominen, Antti Miettinen, Mikko Vieri, Elina Melgin, Noora Verronen ja Riikka Söderlund.

LinkedInissä kannattaa etsiä hakusanalla ”social selling” ja katsoa, kenen kanssa olisi hyvä verkostoitua. Verkostoituminen on helppoa esimerkiksi LinkedIn-ryhmien ja keskustelun kautta. Jos näet hyvän bloggauksen LinkedIn Pulsessa, ryhdy seuraamaan kirjoittajaa.

5. Oman ”On aika muuttua” kirjasi lisäksi mitä muita kirjoja/videoita/sisältöjä suosittelet, jos lukija haluaa oppia lisää Social sellingistä?

Johanna:

Hyviä kirjoja:

Videoita löytyy monia. Yksi esimerkki on: Traditional Selling Vs. Social Selling

Myös näitä sivuja kannattaa kurkata:

Blogimaailmassa suosittelen:

ja toki omaa asiantuntijablogiani www.nytjahuomenna.com

Loppuun haluan esittää Johannalle suuret kiitokset mahtavasta sisältöpaketista, joka ainakin allekirjoittaneelle toi uutta oppia ja uusia seurattavia sosiaalisia myyjiä!

P.S Olemme Joonas Villasen kanssa julkaisseet audiokirjan suositusta ”Mentorin tarinat” kirjastani. Jos sinusta tuntuu siltä, että kirjan lukemiseen ei tahdo riittää aikaa, mutta aikaa kirjan kuunteluun, vaikkapa työmatkalla tai auton ratissa olisi, voit tutustua ja ostaa audiokirjani täältä:

http://www.mentorintarinat.com/audiokirja/

KANSI2

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.