Puheista teoiksi – näin 1 seminaariesitys muutti suunnan

Oletko joskus törmännyt kommenttiin esimerkiksi jonkin seminaaripuheenvuoron tai tapahtuman yhteydessä?

”Hyvä puhe, mutta ei se kuitenkaan johda mihinkään tekoihin!”

Itse olen.

Siksi haluan näyttää käytännössä, mikä omalla kohdallani on ollut puheen vaikutus.

puheista-teoiksi-kuinka-yksi-seminaariesitys-muutti-suunnan

Tässä tekstissä ja videolla lopussa avaan case esimerkin kautta, kuinka Digitalist Network IBM Leadership forumin 2015 (kohdasta 2h 19min ->) yksittäinen esitys on käytännössä vaikuttanut merkittävästi siihen:

  1. mitä yritykseni tekee ja mikä on yrityksemme missio ja strategia
  2. millaiseen työpaikkaan ja minkä takia olen aiemmalla työurallani hakeutunut.

Case – Digitalist Network IBM Leadership forum 2015

Oli kesä 2015. Olin lenkillä helteisenä iltapäivänä ja kuuntelin oman kiihtyneen hengitykseni lisäksi Digitalist Network IBM Leadership Forumia, jossa silloisen Celectuksen Petteri Kilpinen puhui asiakaskokemuksesta mieltäni järisyttävällä tavalla. Alkujuoksutusten ja stand-up komiikan jälkeen Petteri lausui kaksi ajatusta, jotka räjäyttivät tajuntani ja jotka näkyvät tänä päivänäkin kaikessa omassa, sekä yritykseni tekemisessä!

Ensimmäinen ajatus kuului sanasta sanaan näin:

“Asiakaskokemuksen tärkein lähtökohta on sisäinen asiakaskokemus. Practise what you preach. Jos johto sanoo, että meille on tosi tärkeää luoda merkityksellsiiä asiakaskokemuksia, silloin johdon pitää katsoa peiliin ja miettiä millaisia sisäisiä asiakaskokemuksia me pystytään tarjoamaan.”

Petterin toinen ajatus kuului puolestaan näin:

“Olen nähnyt yrityksissä aika monta sellaista tilannetta, jossa ihmiset menevät palaveriin ja tulevat ulos sieltä kuin uitetut koirat. Palaveri on juhlahetki. Se on sisäisen asiakaskokemuksen näytönpaikka. Jos johtaja ei pysty luomaan asiakaskokemusta sisäisesti, josta syntyy uusia ideoita, jossa vaihdetaan ajatuksia, joka on kokemuksena ravitseva, niin hän ei voi vaatia alaisiaan tekemään tätä asiakkaillaan.”

Teot

  1. Samana syksynä, osittain tuon puheen seurauksena valitsin työpaikakseni Sinisen Meteoriitin, eikä vähiten sen johdosta, että SiMe:n missio on alla. Uskomme samoihin asioihin:

sime_missio

2. Oman yrityksemme missio puolestaan on tämä:

taitori_missio

Tällä esimerkillä haluan tuoda avoimesti esiin millaisia vaikutuksia yksittäisellä puheenvuorolla parhaimmillaan saattaa olla. Haluan kannustaa huikeita, väsymättömiä tapahtumien järjestäjiä, kuten esimerkiksi Digitalist Networkin Ville Tolvanen, Nordic Business Forumin Jyri Linden ja Hans-Peter Siefen tai DT2020 seminaarisarjan Janne Gylling jatkamaan upeaa työtänne, vain muutamia mainitakseni.

Toisaalta kannustan juuri sinua osallistumaan aistit avoimena upeisiin tapahtumiin pitäen takaraivossa ajatuksen siitä, että yhdellä puheenvuorolla saattaa olla yllättävä vaikutus tulevaisuuteesi.

Toivon myös, että sinä, rakas lukijani, laitat hyvän sanoman kiertämään ja jaat omat kokemuksesi, vaikkapa blogini kommentteihin, mikäli sinulla on takataskussasi vastaavanlainen tarina jaettavaksi!

Tässä video aiheesta, jossa myös toinen tosielämän case esimerkki Nordic Business Forumin 2016 aikaansaamasta teosta:

P.S Käy tsekkaamassa tuoreimmat esiintymiseni ja esitysmateriaalini eri medioissa TÄÄLTÄ ja ota yhteyttä (perttu.ahvenainen@taitori.fi) jos haluat minut puhumaan tilaisuuteesi tai haluat auditoida oman asiakkaasi matkan. Muut tarjoamani asiakaskokemuksen kehityspalvelut löytyvät TÄÄLTÄ.

P.P.S www.5tahdenasiakaskokemus.fi kirja ilmestyy 2017 keväällä. Voit ennakkotilata kirjan esimerkiksi täältä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *