Lisää asiakkaita ja enemmän myyntiä sosiaalisen median avulla

Vieraskynään tarttui Zaki Azedani, sosiaalisen median asiantuntija, joka on tehnyt some-markkinointia sekä kansainvälisesti tunnetuille brändeille että paikallisille pienyrittäjille.

Olen kerännyt tähän artikkeliin tekniikoita, jotka hyvin toteutettuina tulevat kasvattamaan yrityksesi myyntiä sekä nykyisille että tuleville asiakkaille.

Tee ostaminen mahdollisimman helpoksi

Ohjasta asiakkaitasi tekemään ostoksensa kädestä pitäen. Ota käyttöön yrityksesi Facebook-sivuille helposti lisättävä toimintokutsunappi. Laita nappi ohjaamaan sivulle, josta asiakas voi ostaa tuotteitasi, liittyä uutiskirjeen tilaajaksi tai varata ajan. Yrityssivusi oikeassa laidassa olevasta palkista näet selvästi, kuinka monta kertaa painiketta on viikon aikana klikattu.

zaki1

Facebookissa kansikuvan oikeaan reunaan saa toimintokutsunapin. Napin tekstiksi on useita eri vaihtoehtoja kuten ”Ota meihin yhteyttä”, ”Rekisteröidy” tai ”Varaa nyt”.

Käytä mahdollisuuksien mukaan toimintokutsunappeja tekemissäsi sosiaalisen median mainoksissa.

zaki2.png

Tähän Facebook-mainokseen on laitettu ”Osta nyt”-nappi, joka ohjaa suoraan kyseisen tuotteen myyntisivulle.

Nettisivuillaan palveluitaan myyvän yrityksen tulee pitää huoli, että asiakas ymmärtää tasan tarkkaan, miten hänen tulee toimia ostaakseen häntä kiinnostavan palvelun. Tämän voi tehdä ainakin seuraavalla kolmella tavalla palveluesittelyn päätteeksi:

Toimintokutsunappi, joka ohjaa maksamaan tuotteen tai täyttämään yhteydenottolomakkeen
• Kehotus ottamaan yhteyttä + Yhteydenottolomake
• Kehotus ottamaan yhteyttä + Yhteystiedot

Yhteydenottolomake tulisi pitää mahdollisimman suppeana. Yhteystiedoissa tulisi olla sekä sähköposti että puhelinnumero, sillä on asiakkaita, jotka haluavat ehdottomasti tilata palvelusi puhelimitse, kun taas toiset hoitavat asiansa mieluummin sähköpostitse.

Julkaise auttavia, mutta samalla myyviä blogiartikkeleita

Julkaise blogiartikkeli, joka sisältää auttavia vinkkejä asiakkaittesi ongelmiin. Kirjoita artikkeli siten, että vaikka asiakas sen avulla pystyisi ratkaisemaan ongelman jotenkuten itsekin, kannattaisi hänen mieluummin ostaa ongelmaan ratkaisu teidän yritykseltä.

Tästä mainio esimerkki on mobiilisovellusten markkinointia tekevä yritys nimeltä Fiksu. He käyttävät tätä tekniikkaa ilmaisissa e-kirjoissaan, jotka ovat verrattavissa ilmaisiin blogiartikkeleihin. Fiksu antaa uskomattoman hyviä ohjeita sovellusten markkinointiin e-kirjoissaan, mutta samalla he osoittavat tekstissä, että omin nokkineen ei sitä kuitenkaan kannata lähteä tekemään.

Hyödynnä oikea ajoitus

Tee kalenteri kaikista juhlapäivistä ja tapahtumista jotka voivat vaikuttaa yrityksesi liiketoimintaan. Reagoi nopeasti yllättäviin tilanteisiin, kuten sääilmiöihin tai urheilumenestyksen luomiin mahdollisuuksiin. Hyödynnä parhaalla näkemälläsi tavalla näitä tilaisuuksia some-markkinoinnissa. Tässä muutama esimerkki:

Varaa pöytä äitienpäiväksi
• Vuokraa meiltä puku vanhojentansseihin
• Meiltä korut ylioppilaslahjaksi
• Osta ikimuistoinen joululahja ajoissa
• Pelastaudu helleaallolta, osta tehokas tuuletin ennen kuin ne loppuvat!
• Ystävänpäivätarjous: kaksi jäätelöä yhden hinnalla.

Tee maksullista mainontaa myyville postauksille

Luot jatkuvasti lisäarvoa seuraajillesi tietoa ja inspiraatiota antavilla some-postauksilla. Näiden postauksien tulisi kattaa noin 80% julkaisuistasi. Loput 20% tulisi olla myyvää sisältöä ja silloin kun tehdään postauksilla myyntiä, tulee se tehdä kunnolla. Varmista vähintään, että kaikki seuraajasi näkevät myyvät postauksesi tekemällä heille kohdennettua maksullista mainontaa. Jos tuote ja viesti ovat hyviä, niin jäät todennäköisesti voitolle postauksen mainonnasta. Muista myös kokeilla mainostaa uusille kohderyhmille, sitä kautta voit tavoittaa lisää uusia asiakkaita.

Pidä huoli, että ihmiset tietävät lanseerauksestasi

Lanseeraa tuotteesi niin kuin se olisi kassamagneettielokuva. Julkaise maistiaisia tiiserivideon muodossa, mainosta julkaisupäivää kansikuvassa, kerro joka kanavassa tuotteen olevan nyt myynnissä, kerro viikko tuotteen julkaisun jälkeen kuinka se on ollut menestys ja sitä on myyty tuhansittain. Alla muutama esimerkki lanseeraukseen sopivista postausteksteistä:

• Julkaisemme uuden tuotteen ensi viikolla!
• Nyt se on saatavilla kaikissa hyvin varustetuissa kaupoissa – hae omasi!
• Tuotteemme sai huippuarvostelut! Lue artikkeli:
• Kauppa on käynyt huimaa vauhtia ja kehuja on sadellut. Oletko jo hankkinut omasi?

Tunne asiakkaasi

Erityisesti B2B-puolella on hyvä tuntea asiakkaat. Selvitä LinkedInin kautta, kuka tai ketkä päättävät yrityksesi tarjoamien palvelujen hankinnasta potentiaalisissa asiakasyrityksissä. Seuraa näitä henkilöitä Twitterissä ja helpota säännöllistä seuraamista, tekemällä näistä prospekteista koostuvan Twitter-listan. Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä helpompi heille on myydä. Jos vaikutat tutulta jo ennen ensimmäistä virallista yhteydenottoa, sitä lämpimämmin nämä prospektit suhtautuvat sinuun. Twitter on se kanava, jossa työnhakijat lämmittävät työnantajia ennen hakemuksen lähettämistä ja jossa yritykset lämmittävät prospekteja ennen myyntipuhelua. Etsi, listaa, lämmitä, myy!

Huomioi asiakkaasi

Kun menen ravintolaan, odotan saavani asiakaspalvelua. Jos ravintolan tarjoilija huomioi minut nopeasti, vastaa esittämiini kysymyksiin ja kaiken lisäksi vielä muistaa, että käyn siellä usein, niin tulen todennäköisesti syömään kyseisessä ravintolassa jatkossakin. Sama koskee sosiaalista mediaa. Tykkää positiivisista kommenteista, vastaa kysymyksiin ja osoita arvostusta aktiivisimmille seuraajillesi. Näin ihmiset ovat asiakkaitasi myös tulevaisuudessa ja puhuvat herkemmin yrityksestänne hyvää muille.

zaki3

Kirjoittaja Zaki Azedani on sosiaalisen median asiantuntija, joka on tehnyt some-markkinointia sekä kansainvälisesti tunnetuille brändeille että paikallisille pienyrittäjille. Hän julkaisi ensimmäisen kirjansa ”Pikaopas some-markkinointiin” marraskuussa 2015.

 

sposti

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *