Itseni kehittämisen suunnitelma 2015

ambition-428983_1280

Aiemmassa tekstissäni opastin kuinka asetat tavoitteet. Tässä tekstissä avaan oman henkilökohtaisen kehityssuunnitelmani vuodelle 2015. Tulen myös avaamaan vaikuttamisen kehityssuunnitelmani ja tavoitteet sekä hyvinvoinnin suunnitelmani. Tällä esimerkilläni pyrin kannustamaan myös sinua asettamaan tavoitteet sekä tekemään suunnitelman tavoitteidesi saavuttamiseksi!

Teema 1 – Ajanhallinta ja suunnitelmallisuus

 

Tavoite:

  •  Suunnitelmallisuuden kautta parempaa ajanhallintaa ja tuottavampaa tekemistä.
  • Tämän ansiosta mahdollisuus saavuttaa enemmän ja priorisoida paremmin tekemistä.

 

Tehtävät ja mittareita:

 

  •  Olen laatinut vuosisuunnitelman
  •  Olen miettinyt kuukausisuunnitelman sisällön ja teemat ja tehnyt kalenterimuistutuksen itselleni joka kuun viimeiselle sunnuntaille
  •  Olen miettinyt viikkosuunnitelman sisällön ja teemat ja tehnyt kalenterimuistutuksen itselleni joka sunnuntaille
  •  Luon joka iltaiseksi rutiiniksi seuraavan päivän suunnitelman mietinnän
  •  Osallistun 1 valmennukseen tai kurssille
  •  Osallistun 1 tapahtumaan
  •  Luen tai kuuntelen aiheesta 2 kirjaa
  •  Itseopiskelen ja kulutan sisältöjä aiheesta 2h viikossa
  •  Kirjoitan/tuotan aiheesta 4 blogia

 

Teema 2 – Myynti ja markkinointi

 

Tavoite:

  • Tavoitteena itseni kehittäminen ymmärtämään kokonaisvaltaisesti koko myyntiprosessin vaiheet ja myydä ja markkinoida paremmin.

 

Tehtävät ja mittareita:

 

  • Osallistun 1 valmennukseen tai kurssille
  • Osallistun 4 tapahtumaan
  •  Luen tai kuuntelen aiheesta 2 kirjaa
  •  Itseopiskelen ja kulutan sisältöjä aiheesta 2h viikossa
  •  Kirjoitan/tuotan aiheesta 4 syventävää blogia
  •  Lisää mittareita vaikuttavuuden suunnitelman puolella

 

 

Teema 3 – Läsnäolo ja fokus

 

 Tavoite:

  • Ei multitaskingia kotona ja mahdollisimman vähän töissä, koska multitasking ja keskittymisen puute laskevat kokonaisvaltaisesti tekemisen laatua.
  • Tavoitteena on olla ”offline” kun vietän perheaikaa.
  • Kun teen kirjoitus- tai ajattelutyötä suljen kaikki häiriötekijät maksimaalisen tuottavuuden saavuttamiseksi.
  • Varaan kalenteriini ”Älä häiritse” aikaa.

 

Tehtävät ja mittareita:

  • Kun tulen kotiin niin joka päivä ”skannaan” itseni päästä varpaisiin keskittyäkseni läsnäoloon -> tavoite tehdä näin joka päivä kotiin saapuessa.
  • 3 kertaa viikossa teen lenkin/urheilen työpäivän päätteeksi, joka valmistaa läsnäoloon.
  • Mietin joka palaverissa olenko läsnä ja kyseenalaistan onko minun oltava mukana tässä palaverissa -> tavoite tehdä näin joka palaverissa.
  • Aina kun mahdollista otan videokuvan mukaan etäpalavereihin, jotta vastapuoli sekä allekirjoittanut olisi paremmin läsnä neuvottelussa-> tavoite yrittää tätä jokaisessa etäpalaverissa.
  • Kun teen ajattelutyötä suljen häiriötekijät (Lync tilaan ”älä häiritse”, saapuvan sähköpostin ilmoitukset pois, kännykkä hiljaiseksi, SoMe, hiljainen ja häiriötön työtila)  -> teen tästä itselleni tavan.

 

Tulen myös seuraamaan tavoitteeseen pääsyä 3 kertaa ensi vuoden aikana. Kalenteriin on nyt merkitty 3 checkpointia välitarkasteluun.

Otan mielelläni kommentteja ja vinkkejä vastaan suunnitelmastani!

 

0 thoughts on “Itseni kehittämisen suunnitelma 2015

  • Terve Perttu! Hyvää pohdintaa, olen itse samojen asioiden äärellä. Miten aiot pitää jonkinlaisen fokuksen tavoitteiden saavuttamisessa ja sitä kautta päivittäisessä tekemisessä. Jos ymmärsin, teet tavoitteet 7 alueelle joista tämä nyt ensimmäinen. Siinä kolme alateemaa. Jos jatkat samaa, niin tulee 21 teemaa. Joka teemassa 4-6 alatavoitetta/mittaria. Yhteensä 84-126 muistettavaa asiaa päivä/viikkotasolla.

    Itselläni on haasteena että olen juuri samassa tilanteessa. Ensimmäisen viikonolopun jälkeen muistan vielä n. 8 asiaa, loput jo unohtunut…

  • Moi Markus!

    Tulen tekemään tavoitteet kuitenkin varmaankin vain 4 osa-alueelle. Tämä, hyvinvointi, vaikuttavuus ja työ. Tosin näissäkin on paljon päällekäisyyksiä. Tällöin tavoitteita kertyy 15. Voi olla, että pilkon jotkut tavoitteet lyhyempiin jaksoihin siten, että yhtäaikaa olisi n. 10 tavoitetta.

    Tavoitteiden ajattelusta on tultava tapa. Se on ainut keino pitää tavoitteet kokoajan kirkkaana mielessä. Muistutukseksi voi vaikkapa kirjoittaa ne lapulle ja kiinnittää seinään tai asettaa ne tietokoneen taustakuviksi. Voit myös asettaa kalenterimuistutuksen.

    Tavan muodostuminen toistojen kautta on avainasemassa!

    • Juuri näin. Siten pysyy kirkkaana mielessä. Taisi olla juuri Tracy joka opasti kirjaamaan ne 10kpl sitten joka aamu paperille. Ekana ei varmaan kaikkia muista, mutta 30 toiston jälkeen jo varmaan paremmin. Kerro miten matka etenee. Tsemppiä!

      • Kiitos Memppu. Ajatuksena olisi jakaa 3 kertaa matkan edistymistä. Koitan lähiaikoina julkaista vielä hyvinvoinnin ja vaikuttavuuden tavoitteet, suunnitelmat sekä mittarit.

  • Hyvää settiä. Monia hyviä pointtereita, joita tullut vastaan lukemattomissa PD kirjoissa aina / habitsistä Bergmanin 18Minutesiin ja Ferriksiin, mutta…

    ”repetition repe… re….”

    Eli kyllä se tapa vaan on tappavan tehokasta.
    Aloittaa pienellä jotta ei lyhisty, mutta onpahan liikkeellä ja sitten pitää kiinni.

    Myös ns. ”mindfulnessin” tai keskittymisen (miksikä haluukaan tätä kokonaisuutta kutsua) roolista pidän, kuinka pitää kurssia oikeana ja aivan kuin automaattisesti muistaisi silloin niitä oikeita asioita.

    Ja nyt kun tää on näin julkisesti esillä, niin on jotain lunastettavana.
    Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *