Kuka on Perttu?
Olen yhdistelmä valtavaa kiinnostusta ja näkemystä teknologian mahdollisuuksia kohtaan sekä kykyä kääntää nämä mahdollisuudet asiakaskokemuksen tai työpäiväkokemuksen kielelle.
Olen tulkki asiakaskokemuksen sekä teknologian tuomien mahdollisuuksen välillä.
Intohimonani on auttaa yrityksiä luomaan ilahduttavia sisäisiä asiakaskokemuksia, eli työpäiväkokemuksia, sekä ulkoisia asiakaskokemuksia hyödyntäen digitalisaation ja huipputeknologian tuomia mahdollisuuksia yhdistettynä tunneälykkäisiin kohtaamisiin. Vien oppejani käytäntöön omassa Taitori yrityksessäni, sillä uskon tekoihin. Näytä, älä väitä.
- 35-vuotias yrittäjä, osakas sekä CMO Taitori Oy:ssä. Vastuullani on yrityksen myynti ja markkinointi.
- Sijalla 25 TOP100 Global Most Influential CMO:t listalla (1/2017)
- Asiakaskokemuksen erikoisosaaja
- Palkittu innovaattori
- Puhuja ja esiintyjä
- Suomen TOP 10 markkinointi- ja viestintä bloggari 2014
- Suomen inspiroivimmat yritysblogit sijalla 10
- Fuel Digital Suomen TOP11 Twitter-vaikuttajat listan sijalla 8
- Noin 1700 hengen verkossa toimivan #parantajat innovaatioyhteisön perustaja ja pääsihteeri
- Noin 700 hengen ”Asiakaskokemuksen johtaminen” LinkedIN ryhmän perustaja
- Tietokirjailija
- Toinen Mielipide yhteisön vaikuttaja
- ICT- ja teknologia-osaaja
Olen osakas Taitori Oy:ssä. Taitorin missiona on tehhä varaaminen helpoksi olipa kyseessä sitten tilan-, resurssin-, työtehtävän-, tai ajanvaraus. Taitori Reserven älykkäät ovenpielinäytöt, IoT-tilasensorit sekä pilvipalvelu mittaavat jatkuvasti todellista neuvottelun kestoa, organisaation neuvotteluiden kokonaismäärää sekä neuvotteluiden laatua. Tämän datan perusteella organisaatio voi alkaa lyhentämään ja johtamaan tiedolla neuvotteluiden keskimääräistä kestoa, karsimaan neuvotteluiden määrää sekä parantamaan neuvotteluiden laatua. Työtilojen keskitetty markkinapaikka Loossi puolestaan on ilmainen ja tehokas tapa ansaita rahaa vapailla tiloillasi. Loossi yhdistää työn ja työtilan. Vastaan Taitorin myynnistä- ja markkinoinnista CMO:n roolissa.
Aiemmassa toimenkuvassani Sinisellä Meteoriitilla vastasin asiakaskokemus tarjoamme kehityksestä, tuotteistuksesta, myynnistä ja markkinoinnista. Mahdollistimme ilahduttavien asiakaskokemusten tuottamisen mm. markkinoinnin automaatiolla, asiakkuudenhallinta-ohjelmistoilla (CRM), toimivilla verkkopalveluilla, sekä digitaalisella asiakaspalvelulla.
Edellisessä toimenkuvassani IT-palvelutalo Enfossa etsin, loin ja rakensin uusia digitaalisia palveluita ja ratkaisuja sekä tuin Enfon palveluiden myyntiä ja markkinointia vastaten sovelluspalveluiden sekä kommunikaatiopalveluiden pre-sales toiminnoista. Vastasin myös Enfon kommunikaatiopalveluiden myynnistä.
Aiemmin urallani toimin Setera Oy:ssä Tietoliikenne-asiantntijana sekä 2-asteen asiantuntija rooleissa.
Julkaisen www.5tahdenasiakaskokemus.fi kirjan syksyllä 2016 Janne Gyllingin sekä Sani Leinon kanssa:
Cision Finland valitsi oman blogini Suomen 2014 TOP10 viestintä- ja markkinointiblogien listalle.
Järkivalinta puolestaan valitsi blogini Suomen TOP30 insiproivimmat yritysblogit listan sijalle 10.
Fuel Digital valitsi minut Suomen Twitter-vaikuttajat listan sijalle 8.
Vuonna 2014 julkaisin myös ensimmäisen kirjani Mentorin tarinat jolle on luvassa jatkoa vuonna 2015.
Olen myös yksi avoimen, n.1000 hengen, Parantajat nimisen digitaalisia innovaatioita tuottavan verkoston perustajista sekä verkoston pääsihteeri.
Saavutin 1. sijan vuoden 2014 Apps4Finland kilpailussa. Lisäksi saavutimme parantajat yhteisön ideoilla 3. sijan sekä saavutimme voiton haastesarjan kilpailussa. Mikkelin kaupungin 2013 järjestämässä ideakilpailussa saavutin puolestaan 3. sijan.
Missioni:
Työntekijän työpäiväkokemus + digitalisaation tuomat valtavat mahdollisuudet + tunneälykkäät kohtaamiset = elämyksellinen asiakaskokemus
Osaaminen:
- Ymmärrys digitalisoituvasta maailmasta ja sen tuomista uusista mahdollisuuksista.
- Asiakaskokemuksen kokonaisvaltainen osaaminen
- Vahva teknologinen osaaminen (markkinoinnin automaatio, CRM, asiakaspalvelu, sosiaalisen kuuntelun työkalut, O365, kommunikaatioratkaisut, sisätilapaikannus, pilvipalvelut)
- Moderni markkinointi, myynti, sekä myynnin tuki.
- Monikanavainen, laadukas sisällöntuotanto- ja sisältöstrategoiden luominen.
- Verkostoituminen ja verkottuminen muuttuvassa digitaalisessa maailmassa.
- Palvelumuotoilu, tuotekehitys, uusien palveluiden luova innovointi, ideoiden törmäytys sekä tuotteistus.
Saavutukset:
- Taitorin myynnin & markkinoinnin kokonaisvaltainen vetovastuu ja kasvattaminen.
- Taitorin globaaleiden Reserve, Appoint, Display ja Task pilvipalveluiden kehittäminen,tuotteistus, myynti ja markkinointi aina ideasta asiakkaisiin.
- Taitorin IoT-ratkaisuiden sekä ”sharing economy” Loossi-palvelun innovointi ja kehittäminen ideasta asiakkaisiin.
- Pääsy TOP100 Global Most influential CMO`s listalle sijalle 25
- Oman blogini valinta Cision Finland TOP10 markkinointi- ja viestintäblogien listalle 2014
- Oman blogini valinta Suomen inspiroivimmat yritysblogit listan sijalle 10.
- Valinta Suomen TOP11 Twitter-vaikuttajat listalle.
- Avoimen Parantajat digitaalisten innovaatioiden yhteisön perustaminen ja pääsihteerinä toimiminen.
- Apps4Finland 2014 Innosta-sarjan 1. sija sekä parantajat yhteisön kanssa saavutetut 3. sija sekä haastesarjan voitto.
- Mikkelin kaupungin ideakilpailun 3. sija
- Ensimmäisen mentorintarinat.com tietokirjani julkaisu 2014.
- Toisen tietokirjani www.5tahdenasiakaskokemus.fi julkaisu keväällä 2017.
- Sinisen Meteoriitin Asiakaskokemus & markkinointiautomaatio sekä Digitaalinen asiakaspalvelu palveluiden tuotekehitys, tuotteistus, myynti ja markkinointi
- Enfo InfoNow ja ChatNow tuotteiden kehitys, myynti ja markkinointi.
- Jääkiekon Mestiksen mestaruus Mikkelin Jukureissa 2002 ja 2003 sekä yli 260 ottelua Mestiksessä.
Työkokemus:
- Taitori Oy (2014 – Nykyhetki) Yrittäjä, Osakas, CMO
- Sininen Meteoriitti (2015 – 2016) Digitaalisen asiakaskokemuksen konsultti
- Enfo Oyj (2009 – 2015) – Technical specialist, Specialist, Consultant Communication solutions, Consultant Application services
- Mentorin tarinat kirja (2013 – Nykyhetki) – Tietokirjailija
- Parantajat digitaalisten innovaatioiden avoin kehittäjäyhteisö (2014 – Nykyhetki) – Perustajajäsen, pääsihteeri
- Setera Oy (2006 – 2009) – Network Engineer
- Aher Oy (Kesät 1999 – 2006) – Kesätyöntekijä
Koulutus:
- Tietoliikenneinsinööri, Metropolia Ammattikorkeakoulu 2008
- Ylioppilas, Mikkelin Lyseon lukio 2000
Sertifikaatit ja valmennukset:
- Trainers House myyntijohdon valmennusohjelma
- E-kirja Mastermind valmennus
- Certified ITIL 2011 specialist
- Certified ICT Standard Professional (CISP)
- Microsoft Certified Pre-Sales Technical Specialist Communications Lync
- Microsoft Certified IT Professional (MCITP):Microsoft Lync Server 2010 Administrator
- Microsoft Certified Technology Specialist (MCTS):Microsoft Lync Server 2010, Configuration
- Polycom RealPresence Platform: Sales Track
- Polycom Video Solutions Pre-Sales Technical Representative
- Polycom Video Solutions Sales Representative
- Polycom VoIP Solutions Sales Representative
- Polycom VoIP Solutions Pre-Sales Technical Representative
Media:
Puhekeikkani löytyvät täältä:
Yle Puheen päivän haastattelussa. Aiheina Digitalisaatio, Innovaatiot, Parantajat-yhteisö, myynti ja markkinointi:
http://areena.yle.fi/radio/2596919/
Yle Puheen haastattelussa. Aiheena yrittäjyys, Mentorin tarinat kirjani, Myynti ja markkinointi:
http://areena.yle.fi/radio/2287637
Länsiväylä, Vantaan Sanomat, Helsingin uutiset sekä Aamuposti lehdet. Aiheena kiusaamisen kitkeminen digitalisaatiota hyödyntäen:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/262982-nettiyhteison-idea-koulukiusaaminen-kuriin-videoimalla
Apps4Finland 2014 Innovaatiokilpailun palkintogaala (Lavalla 1h 07min ->):
Länsi-Savo lehti. Digitaalinen neuvolakortti palkittiin Mikkelin kaupungin ideakilpailussa:
Menomap palvelun esittely Helsingin Sanomien verkkopalvelussa:
http://www.hs.fi/talous/a1305545394248
Businessopas verkkopalvelu. Lync ratkaisu – Case Otava:
http://www.businessopas.fi/teknologia/lync-jarjestelma
Blogit:
Taitorin blogi:
Sinisen Meteoriitin Impakti blogi:
Päivän oppi Videoblogini Youtubessa:
https://www.youtube.com/user/perttuah/videos
Parantajat blogi:
http://www.itewiki.fi/blog/category/it-palvelut/esittelyssa/parantajat/
Digitalist Network blogi:
http://digitalistnetwork.com/?s=perttu+ahvenainen
Enfon blogi:
http://www.enfo.fi/news/enfon-blogi-tekoja-digitalisaation-puolesta/
http://www.enfo.fi/news/enfon-blogi-viisi-teknologian-jalkautuksen-kulmakivea/
http://www.enfo.fi/news/enfon-blogi-mika-tuottavuuden-kaava/
http://www.enfo.fi/news/enfon-blogi-mika-tekee-tyopaivastasi-tuottavamman/
Paytrailin blogi:
http://www.paytrail.com/blog/2-tarinaa-tulevaisuuden-asiakaskohtaamisista
Mentorin Tarinat kirjan blogi:
http://www.mentorintarinat.com/mentorin-blogi/
Yhteys:
Gsm: 040 5045871
Sähköposti: perttu@perttuahvenainen.fi
Linkedin: http://www.linkedin.com/in/perttuahvenainen
Twitter: https://twitter.com/Perttuah
Youtube: https://www.youtube.com/user/perttuah/feed
Snapchat: @perttuah
Slideshare: http://www.slideshare.net/perttuah