Asiakaskokemuksen kehittäjän työkalupakki

Tämä teksti ja lopusta löytyvä video, ovat jatkumoa seuraavaan kaavaan:

  1. Tunnista asiakkaasi matkan, tai työpäiväkokemuksen haasteet asiakaskokemuksen tai työpäiväkokemuksen auditoinnilla
  2. Ota käyttöösi ja opettele ratkaisua himokkaasti hakeva ratkaisukeskeisyyden ajatusmalli
  3. Avaa esimerkiksi tässä tekstissä esiteltävä, asiakaskokemuksen kehittäjän työkalupakki ja hae ratkaisua työkaluilla tai niiden yhdistelmällä

puheista-teoiksi-kuinka-yksi-seminaariesitys-muutti-suunnan-2

Työkalupakin sisältö

Varoituksen sana heti alkuun! Alla avaamani kehittäjän työkalupakki ja vahvasti teknologisella kulmalla ratkaisuja hakeva ajatusmalli toimii minulla, mutta ei välttämättä sinulla, joten rakenna oma työkalupakkisi juuri sinulle sopivista työkaluista.

Oma asiakaskokemuksen kehittämisen työkalupakkini koostuu siis pitkälti teknologisista ratkaisuista, joita pakkiin on tarttunut yli 10-vuotisen urani aikana monipuolisista IT-alan tehtävistä konesalien värivalojen välkkeestä myynnin johtotehtäviin. Toisaalta olen koulutukseltani insinööri. Todennäköisesti juuri taustastani johtuen suhtaudun erittäin intohimoisesti teknologian tuomiin mahdollisuuksiin ja tutkin jatkuvasti mistä löytyisi uusia työkalju pakkiini. Esitän ja pohdin jatkuvasti uuden teknologian kohdalla kysymystä:

”Miten Mixed Reality tai Robotiikka voisi parantaa tulevaisuuden työpäivä- tai asiakaskokemusta erilaisissa ympäristöissä?”

Pakkini työkaluistani juuri nyt eniten käytössä Taitorin tulevaisuuden toimisto konseptissa ovat mm:

  • IoT-sensorit (esineiden ja asioiden internet)
  • Sisätilapaikannus
  • Pilvipalvelut
  • Mobiilipalvelut
  • Data ja analytiikka
  • Datan visualisointi
  • Ennustavat algoritmit
  • IoT-laitteet
  • Muut älylaitteet
  • Info-näytöt
  • Jakamistalouden alusta
  • Integraatiot eri tietojärjestelmien välillä
  • RFID (käyttäjän tunnistus lähiluvulla)
  • Verkkokauppa

Kuinka työkalujen yhdistelmällä muotoilen uusia palveluja?

Case Liikkuva työ

1) Tunnistettu haaste työpäiväkokemuksessa:

En löydä vieraassa kaupungissa työtehtävääni tukevaa tilaa esimerkiksi videoneuvottelulle. Toisaalta jonotan kahviloissa lounasaikaan kahvia ja lounasta parhaimmillaan yli 10minuuttia.

2)  Ratkaisukeskeinen mindset lähtee työstämään ratkaisua miettien:

  • Olisiko tämä ratkaistavissa hyödyntäen työkalupakkini työkaluja?
  • Olisiko Helsingissä vielä tilausta työtilojen keskitetylle markkinapaikalle, josta voit varata työtehtääväsi tukevan tilan sekä halutessasi tarjoilut valmiiksi? Onko haaste vielä tarpeeksi suuri?
  • Miten testaan markkinapotentiaalin mahdollisimman ketterästi?

Vapautan lukkiutuneen ajatusmallini työpisteestä toimistolla ja mietin voisiko työtila olla esimerkiksi tyhjillään oleva hotellihuone, ABC tai NESTE huoltoaseman kabinetti, Coworking tilan työpiste, kahvilan hiljainen nurkkaus, ravintolan kabinetti, OP Vallilan aula….

Seuraavaksi testaan ja dokumentoin vielä itse haasteen ja käytän tätä palvelun markkinoinnissa ja päätimme Joonas Villasen kanssa lähteä etsimään Pasilasta työpistettä 1h videoneuvottelulle ja kuvasimme koko seikkailun videolle! Katso kuinka meille kävi osoitteessa www.loossi.fi.

loossi4

3) Työkalupakki auki ja lähdetään rakentamaan ratkaisua seuraavilla työkaluilla:

  • Jakamistalouden alusta
  • Verkkokauppa tilojen ja tarjoilujen helppoon maksamiseen
  • Paikannus, jotta nähdään nopeasti lähin vapaa työtehtävää tukeva kohde
  • Mobiilipalvelu
  • Pilvipalvelu
  • Tila- ja tarjoiluvaraus palvelu
  • Data ja analytiikka yhdistettynä ennustavaan algoritmiin
  • 360-asteen edustavat kuvat tiloista

Näiden työkalujen yhdistelmänä, omakohtaisen haasteen ratkaisemiseksi, syntyi keskitetty työtilojen markkinapaikka Loossi.

Toivottavasti tämä esimerkki inspiroi myös sinua ja antaa ideoita omien palveluidesi muotoiluun. Kuten jo alussa sanoin, tässä mallissa haetaan vahvasti ratkaisua haasteisiin omia vahvuuskiani, eli teknologian mahdollisuuksia hyödyntäen. Rakenna oma ratkaisuiden pakkisi omien vahvuuksiesi ympärille!

Millaisia työkaluja sinun pakistasi löytyy? Olisiko aika rasvata ja huoltaa jakari tai hankkia peräti uusi sorvi?

Seuraavassa tekstissä mietin aihetta liiketoiminnallisesta kulmasta!

Tässä sama tarina myös videolla:

 

Jos haluat tulla tutustumaan Tulevaisuuden neuvotteluhuone demoon varaa aika alta:

 

P.S Käy tsekkaamassa tuoreimmat esiintymiseni ja esitysmateriaalini eri medioissa TÄÄLTÄ ja ota yhteyttä (perttu.ahvenainen@taitori.fi) jos haluat minut puhumaan tilaisuuteesi tai haluat vaikkapa auditoida oman asiakkaasi matkan tai tulla tutustumaan Taitori tulevaisuuden toimistoomme. Muut tarjoamani asiakaskokemuksen kehityspalvelut löytyvät TÄÄLTÄ.

P.P.S www.5tahdenasiakaskokemus.fi kirja ilmestyy 2017 keväällä. Voit ennakkotilata kirjan esimerkiksi täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *